Η βάση της συζήτησης μπορεί να είναι η εξής:
- Καμιά αξιολόγηση από το κράτος, τη κομματοκρατία και τους γραφειοκράτες.
- Στη διαδικασία αξιολόγησης συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στη λειτουργία του σχολείου.
- Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γίνεται από όλους όσους τους συναντούν στην επαγγελματική τους πορεία. Η αξιολόγηση διεξάγεται στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς.
- Η συμμετοχή είναι ανώνυμη.
Τους εκπαιδευτικούς αξιολογούν οι μαθητές τους, της προηγούμενης χρονιάς (33%). Ακόμα τους αξιολογούν οι συνάδελφοί τους (35%) και οι προϊστάμενοί τους (27%) καθώς και το διοικητικό-βοηθητικό προσωπικό (5%). [Τα ποσοστά είναι ενδεικτικά και προς διαβούλευση].
Στους συμμετέχοντες θα δίνεται κατάλογος με τα ονόματα όλων των μελών του συλλόγου καθηγητών. Θα σημειώνουν ένα βαθμό σε δεκάβαθμη κλίμακα για κάθε ένα απ’ τα μέλη του συλλόγου καθηγητών για τα οποία έχουν άποψη. Για αποφυγή φαινομένων μεροληπτικής κρίσης θα απαλείφεται το υψηλότερο 5% των βαθμών και το χαμηλότερο 5% των βαθμών για τις ομάδες των μαθητών-γονέων και των συναδέλφων.
Το τελικό αποτέλεσμα θα προκύπτει μέσα απ’ τη στάθμιση των βαθμών με τα προαναφερθέντα ποσοστά.
Προαιρετικά μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία και οι γονείς. Οι βαθμοί τους θα συνυπολογίζονται με αυτούς των μαθητών.
Η επεξεργασία και η ανακοίνωση των τελικών αποτελεσμάτων (ανά σχολείο) γίνεται από επιτροπή εκλεγμένων (κάθε χρόνο) καθηγητών (ανά δέκα σχολεία – ένας από κάθε σχολείο).
Οι καθηγητές με αποτελέσματα αξιολόγησης κάτω απ’ τη βάση θα συναντούν μία ώρα την εβδομάδα το σχολικό σύμβουλο της ειδικότητάς τους. Μέσα απ’ τη συζήτηση για τη καθημερινή διδακτική και υπηρεσιακή πρακτική τους θα αναζητούν τρόπους βελτίωσης.
Οι τρεις πρώτοι στην αξιολόγηση (ανά σχολείο) καθηγητές θα αμείβονται επιπλέον για ένα χρόνο με το 15% του μηνιαίου μισθού τους.
Καμία άλλη διαφορά στους μισθούς δεν επιτρέπεται. Εξαιρούνται τα επιδόματα θέσης ευθύνης και τέκνων.
Το τελικό αποτέλεσμα της αξιολόγησης θα λαμβάνεται υπ’ όψιν – αθροιστικά, όλων των ετών – ως κριτήριο για την κάλυψη θέσεων ευθύνης (διευθυντές, σχολικοί σύμβουλοι, κ.λ.π.) αλλά και αυξημένων προσόντων (π.χ. πρότυπα πειραματικά σχολεία).
Αλεξόπουλος Διονύσης
Αρχική δημοσίευση: 03.02.2015 | aporiespaideias.wordpress.com