Τον Ιανουάριο 2023, μετά από πολύμηνη διαδικασία διαβούλευσης μεταξύ ενδιαφερομένων μελών της και άλλων πολιτών, παράλληλα προς τη συνεργασία της με το Vouliwatch και άλλες 44 κινήσεις πολιτών για τη δημόσια προώθηση του θέματος, η Πρωτοβουλία για Ριζική Συνταγματική Αλλαγή δημοσίευσε Προσχέδιο Εκτελεστικού Νόμου για την εφαρμογή του θεσμού της Νομοθετικής Πρωτοβουλίας Πολιτών (Αρ. 73, παρ. 6, του Συντάγματος).
Ακολουθεί στη συνέχεια η Πρόταση Σχεδίου Νόμου. Σε επόμενη ανάρτηση υπάρχει η Εισηγητική Έκθεση που προηγείται.
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ [ΑΡ. 73 ΠΑΡ. 6 ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ]
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ
Α. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ
Αρ. 1. Ο παρών νόμος αποτελεί τον εφαρμοστικό νόμο του άρ. 73 παρ.6 του Συντάγματος.
Αρ. 2. Έλληνες πολίτες με δικαίωμα του εκλέγειν μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλία πρότασης νόμου προς την Ελληνική Βουλή. Ειδικότερα, μπορούν να προβούν σε επίσημη καταχώρηση τής πρότασής τους προς συλλογή υπογραφών, μπορούν να συλλέξουν υπογραφές πολιτών, και εφόσον συλλεχθούν οι απαιτούμενες στο άρ. 73 παρ. 6 του Συντάγματος υπογραφές μπορούν να τις καταθέσουν προς συζήτηση στην Βουλή.
Κάθε τέτοια πρόταση νόμου πρέπει να αποτελείται σε ενιαίο σώμα (α) από αιτιολογική έκθεση, (β) κείμενο του προς συζήτηση νόμου και (γ) τουλάχιστον 500.000 υπογραφές Ελλήνων πολιτών με δικαίωμα του εκλέγειν.
Το κείμενο του νόμου που κατατίθεται με τις προτάσεις αυτές δεν πρέπει να περιλαμβάνει θέματα δημοσιονομικά, εξωτερικής πολιτικής και άμυνας και δεν επιτρέπεται να κατατεθούν στην Βουλή προς συζήτηση περισσότερες από δύο προτάσεις νόμου ανά κοινοβουλευτική περίοδο. Ως δημοσιονομική νοείται κάθε διάταξη του κειμένου της πρότασης νόμου η οποία αναφέρεται ρητά σε ζητήματα επιβολής δασμών, φόρων και εν γένει οικονομικών βαρών, καθώς επίσης και στην πραγματοποίηση δημοσίων δαπανών εκτός των ορίων του κρατικού προϋπολογισμού.
Β. ΕΠΙΣΗΜΗ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ
Αρ. 3. Έλληνες πολίτες με δικαίωμα του εκλέγειν μπορούν να αναλάβουν την πρωτοβουλία σύνταξης πρότασης νόμου και επίσημης καταχώρησής της προς συλλογή υπογραφών. Προς τον σκοπό αυτόν συντάσσουν αιτιολογική έκθεση και κείμενο πρότασης νόμου και τα υποβάλλουν με σχετική αίτηση στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών με τη διαδικασία της εκουσίας δικαιοδοσίας. Η εν λόγω πρωτοβουλία μπορεί να υποστηρίζεται και από νομικά πρόσωπα, φορείς και άλλες συλλογικότητες με παρέμβασή τους μετά την κατάθεση της αίτησης ή με έγγραφη δήλωσή τους προς τους πολίτες που ανέλαβαν την πρωτοβουλία καταχώρησης σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.
Αρ. 4. Το Πολυμελές Πρωτοδικείο επιλαμβάνεται της αίτησης εντός 20 ημερών από την κατάθεσή της και ελέγχει εάν η πρόταση εναρμονίζεται με το άρ. 73 παρ. 6 του Συντάγματος. Εάν κρίνει ότι εναρμονίζεται, την εγκρίνει, η πρόταση καταχωρείται με διαταγή του δικαστηρίου στην ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων και τίθεται προς υπογραφή από τους πολίτες. Εάν την απορρίψει, οι αιτούντες έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν τα ένδικα μέσα της έφεσης και της αναίρεσης.
Γ. ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ
Άρ. 5. Οι πολίτες υπογράφουν τις προτάσεις νόμου που είναι επίσημα καταχωρημένες στην ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων, είτε με φυσική, είτε με ψηφιακή υπογραφή, και προκειμένου οι υπογραφές να είναι έγκυρες, προ αυτών αναγράφονται όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, Δελτίο Ταυτότητας, ΑΦΜ, δήμος στον οποίο είναι εγγεγραμμένοι, διεύθυνση κατοικίας, τηλέφωνο ή email κάθε υπογράφοντος. Η ψηφιακή υπογραφή της πρότασης μπορεί να παρασχεθεί και μέσω των ΚΕΠ. Το γνήσιο της ψηφιακής υπογραφής πιστοποιείται μέσω του συστήματος ψηφιακής διακυβέρνησης, ενώ το γνήσιο της φυσικής υπογραφής πιστοποιείται αποκλειστικά και με ευθύνη των προσώπων που ανέλαβαν την πρωτοβουλία καταχώρησης της πρότασης νόμου καταθέτοντας την αίτηση στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, ή από εξουσιοδοτημένα από αυτά πρόσωπα. Οι φυσικές υπογραφές καταχωρούνται στη συνέχεια και με ψηφιακό τρόπο από τα πρόσωπα που τις συνέλεξαν. Τα στοιχεία του προσώπου που υπογράφει θα είναι προσιτά σε όλους μόνο εφόσον το εν λόγω πρόσωπο δηλώσει ρητώς ότι το επιθυμεί.
Άρ. 6. Η προθεσμία συγκέντρωσης των απαιτούμενων από το άρ. 73 παρ.6 του Συντάγματος υπογραφών είναι τριετής και άρχεται από την επίσημη καταχώρηση της πρότασης στην ιστοσελίδα της Βουλής. Παράταση έως 6 μηνών μπορεί να δοθεί με απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών κατόπιν σχετικής αίτησης με τη διαδικασία της εκουσίας δικαιοδοσίας μόνο για σπουδαίο λόγο και υπό τον όρο ότι κατά τον χρόνο της αίτησης έχει υπογράψει την πρόταση σημαντικός αριθμός πολιτών, έτσι ώστε να δικαιολογείται η παράταση.
Άρ. 7. Συλλογή υπογραφών που ξεκίνησε εντός της κοινοβουλευτικής περιόδου μπορεί να συνεχιστεί και να κατατεθεί σε επόμενη κοινοβουλευτική περίοδο. Σε περίπτωση πρόωρων εκλογών δεν επηρεάζεται η συλλογή υπογραφών.
Δ. ΚΑΤΑΘΕΣΗ-ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ, ΘΕΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
Άρ. 8. Η πρόταση νόμου κατατίθεται στη Βουλή, της οποίας η Γραμματεία πιστοποιεί ότι διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό των υπογραφών, αφού προηγουμένως προβεί και σε δειγματοληπτική κατά ποσοστό 1% διασταύρωση και ταυτοποίησή τους. Εάν από τη δειγματοληπτική διασταύρωση προκύψουν σημαντικές διαφορές που θέτουν υπό αμφισβήτηση εάν έχουν πράγματι συγκεντρωθεί οι απαιτούμενες υπογραφές, η Γραμματεία, αφού ενημερώσει τα πρόσωπα που κατέθεσαν την πρόταση νόμου, προβαίνει σε διασταύρωση ποσοστού 10%, ή πλήρη διασταύρωση των υπογραφών. Εάν η γραμματεία της Βουλής αποφανθεί ότι δεν έχουν συγκεντρωθεί οι απαιτούμενες από το Σύνταγμα υπογραφές, κοινοποιεί την απόφασή της στα πρόσωπα που κατέθεσαν την πρόταση, τα οποία δύνανται, είτε να ζητήσουν νέα καταμέτρηση υπό τη διαιτησία του Συνηγόρου του Πολίτη, ή άλλου φορέα της επιλογής τους, όπως είναι ιδίως οι Δικηγορικοί Σύλλογοι της χώρας, η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ, ή τα επιμελητήρια, είτε να ασκήσουν προσφυγή στα τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια. Σε περίπτωση διαιτησίας τα έξοδα καλύπτονται από το κράτος.
Άρ. 9. Μόλις πιστοποιηθεί ότι η πρόταση διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό υπογραφών, ο Πρόεδρος της Βουλής την παραπέμπει χωρίς καθυστέρηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για επεξεργασία. Μετά το πέρας της επεξεργασίας, η πρόταση παραπέμπεται χωρίς καθυστέρηση προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής. Τα μέλη της Πρωτοβουλίας έχουν το δικαίωμα να παρίστανται στις συνεδριάσεις της επιτροπής και της Ολομελείας της Βουλής κατά τη συζήτηση της πρότασης και καλούνται να παράσχουν εξηγήσεις και να τοποθετηθούν ενώπιον της επιτροπής για όσα προβλέπει η πρόταση νόμου. Η Βουλή έχει το δικαίωμα να μην ψηφίσει την πρόταση νόμου ή να την τροποποιήσει. Ο συνήγορος του Πολίτη, ή άλλος φορέας που μπορεί να υποδείξουν εγγράφως προς την Βουλή οι πολίτες που κατέθεσαν την πρόταση, όπως ιδίως οι Δικηγορικοί Σύλλογοι, τα επιμελητήρια, συνδικαλιστικές οργανώσεις, περιβαλλοντικές οργανώσεις, οργανώσεις πολιτών, τα πανεπιστήμια, ή τα πολυτεχνεία της χώρας, μπορούν να αναλάβουν ρόλο επίσημου παρατηρητή της διαδικασίας. Στην περίπτωση αυτή το πόρισμά τους κατατίθεται στα πρακτικά της Βουλής που αφορούν την συζήτηση του νόμου.
Άρ. 10. Σε περίπτωση θέσπισης του νόμου, οι πολίτες που έλαβαν την πρωτοβουλία κατάθεσης της πρότασης νόμου, δικαιούνται να παρακολουθούν την εφαρμογή του και να ζητούν και να λαμβάνουν κάθε πληροφορία από τις αρμόδιες αρχές προς τον σκοπό αυτό.
Άρ. 11. Σε περίπτωση απόρριψης της πρότασης νόμου ή τροποποίησής της κατά τρόπο που την ακυρώνει κατ’ ουσίαν, τα μέλη της πρωτοβουλίας και κάθε πολίτης έχουν το δικαίωμα να επανέλθουν με νέα εξ αρχής πρόταση νόμου.
Άρ. 12. Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΓΙΑ ΡΙΖΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ | Ιανουάριος 2023
- Του παραπάνω Σχεδίου Νόμου προηγείται Εισηγητική Έκθεση.
Βλ. ολόκληρη την Πρόταση (Εισηγητική Έκθεση και Σχέδιο Νόμου):
Αρχική δημοσίευση: 12.01.2023 | NeoSyntagma.net