«Ως δημότης Βριλησσίων ζητώ ο Δήμος Βριλησσίων να προστατέψει τον Δήμο από την περαιτέρω υποβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος και να προβεί σε κάθε απαραίτητη ενέργεια προκειμένου να σταματήσει η υπερδόμηση που επιβάλλει η εφαρμογή των κινήτρων εξοικονόμησης ενέργειας του νέου οικοδομικού κανονισμού (ΝΟΚ 4067/2012), μέχρι την έκδοση της τελικής απόφασης της ολομέλειας του ΣτΕ που θα κρίνει τη συνταγματικότητα τους». (Συμφωνώ / Διαφωνώ)
Αυτό το ερώτημα πρότεινε ως βάση συζήτησης για τη διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος στο Δήμο Βριλησσίων η δημοτική παράταξη «Δράση για μια Άλλη Πόλη» στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 10 Απριλίου.
Το θέμα της διαμόρφωσης του οικιστικού περιβάλλοντος σε τοπικό επίπεδο είναι κατ’ αρχήν απόφαση της τοπικής κοινωνίας. Αφορά τον κάθε ένα από εμάς, έχει άμεσες συνέπειες στην καθημερινότητά μας, και για αυτό «μας πέφτει λόγος».
Αυτό έκανε αποδεκτό το ΣτΕ (Ε’ Τμήμα), που με την Α293/2024 απόφασή του έκρινε αντισυνταγματικές και αντίθετες με το ενωσιακό δίκαιο τις προβληματικές διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κώδικα, με τις οποίες παραχωρείται «αύξηση της δόμησης» ως κίνητρο για την κατασκευή ενεργειακά αναβαθμισμένων κτιρίων. Η υπόθεση, λόγω της σοβαρότητάς της, παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια, και η τελική απόφαση αναμένεται το 2025.
Το σκεπτικό του ΣτΕ αναφέρει πως οι επίμαχες διατάξεις «αντίκεινται ευθέως προς το άρθρο 24 παράγρ. 2 του Συντάγματος, το οποίο επιβάλλει την πολεοδόμηση των οικισμών κατόπιν μελέτης των τοπικών συνθηκών και της φυσιογνωμίας κάθε περιοχής και με τη συμμετοχή του οικείου ΟΤΑ και των ενδιαφερόμενων πολιτών».
Παρά τις μεθοδεύσεις των επιτήδειων και τις σκοπιμότητες των ιδιοτελών, αργά ή γρήγορα στα πολιτικά ζητήματα ανακύπτει, με κάποιο τρόπο, η θεμελιώδης προϋπόθεση της δημοκρατίας: η συμμετοχή των «ενδιαφερόμενων πολιτών» στη λήψη αποφάσεων.
Στο πλαίσιο αυτό προτάθηκε η διενέργεια δημοψηφίσματος.
Η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν ενδιαφέρουσα. Οι περισσότεροι σύμβουλοι αντιλαμβανόμενοι τη σημασία και τη δυναμική του θέματος, αντιμετώπισαν την πρόταση για δημοψήφισμα θετικά. Υπήρξαν όμως και επιφυλάξεις ως προς την πρακτικότητα του εγχειρήματος («ένα δημοψήφισμα δεν είναι υπεράνω του νόμου»), καθώς και ως προς τη διατύπωση του ερωτήματος και την ερμηνεία του αποτελέσματος.
Υπήρξε επίσης ένας διάχυτος σκεπτικισμός ως προς τη δυσκολία της διοργάνωσης ενός τοπικού δημοψηφίσματος, αφενός λόγω των πολλών περιορισμών που θέτει ο Ν. 4555/2018, αφετέρου λόγω της απειρίας των δημοτικών αρχών σχετικά με τη σύνθετη διαδικασία που προβλέπεται.
Παρόλα αυτά είναι ελπιδοφόρο πως ήταν αρκετοί εκείνοι που είδαν «πέρα από το δέντρο» και ανέδειξαν την ουσία του θεσμού του δημοψηφίσματος: την ενεργοποίηση του πρωτογενούς πολιτικού δυναμικού, των πολιτών.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ακούστηκαν ενδιαφέροντα επιχειρήματα όπως:
«Το δημοψήφισμα πρέπει να γίνει έστω και μόνο για να διεκδικήσουμε το δικαίωμα των Δήμων να κάνουμε δημοψήφισμα, κόντρα σε όλες τις δυσκολίες που βάζει ο νόμος,… για να βάλουμε στο παιχνίδι και την τοπική κοινωνία, κάτι που θα βοηθήσει όχι μόνο την συγκεκριμένη υπόθεση, αλλά και την άσκηση τοπικής πολιτικής για τους δημότες»
«Η εμπειρία δείχνει πως αν ο λαϊκός παράγοντας ενστερνιστεί μια ιδέα και την παλέψουμε από κοινού μπορεί να έχει αποτέλεσμα».
«Είναι σημαντικό να ενεργοποιήσουμε τους πολίτες γιατί με αφορμή αυτό το γεγονός μπορεί να έχουμε οφέλη και για άλλα θέματα του δήμου μας».
«Σημασία έχει πόσοι θα συμμετέχουν στο δημοψήφισμα. Δεν έχει σημασία αν θα πουν όλοι ναι, αλλά πόσοι θα συμμετέχουν. Αν συμμετέχουν δέκα χιλιάδες δημότες τότε θα δούμε, κατά το παράδειγμα άλλης συγκυρίας, πόση σημασία θα έχει το αποτέλεσμα».
Το Δημοτικό Συμβούλιο θα αποφασίσει για το θέμα στην επόμενη συνεδρίαση του. Ο Δήμαρχος δεσμεύτηκε πως μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων θα διερευνήσει και τη δυνατότητα διενέργειας δημοψηφίσματος.
Από το βήμα αυτό θα θέλαμε να ενθαρρύνουμε τη Δημοτική Αρχή, που δείχνει (όπως οφείλει) να μην έχει στερεοτυπικές προκαταλήψεις που υπερβαίνουν το καθήκον της για την προάσπιση του δημόσιου αγαθού, να τολμήσει.
Ανεξαρτήτως από το αν το θέμα της ανεξέλεγκτης δόμησης μπορεί να αντιμετωπισθεί με πιο πρακτικούς ή λιγότερο απαιτητικούς τρόπους, η απόφαση για τη διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος θα ήταν μια πραγματική υπέρβαση. Ένα παράδειγμα που θα άνοιγε τον δρόμο για ανάλογες πρωτοβουλίες στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μια αναβάθμιση του πολιτικού σκηνικού και μια οδός για τη μετάβαση από την κοινωνία της ανάθεσης ευθυνών στην κοινωνία της ανάληψης ευθυνών.
15.04.2024 | Γιώργος Θωμάκος
Σχετική αρθρογραφία στην ιστοσελίδα της Κίνησης Δημοτών Βριλησσίων «Δράση για μια Άλλη Πόλη»:
- 11.04.2024 | Τοπικό Δημοψήφισμα για τα εξαώροφα πρότεινε η ΔΡΑΣΗ
- 05.04.2024 | Για τα εξαώροφα και την κατάσταση στα δημοτικά κτήρια
- 23.03.2024 | Όχι και εξαώροφα στα Βριλήσσια!
ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΩΜΑΚΟΣ
2024-04-24 at 21:27
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δ. Βριλησσίων στη συνεδρίασή του σήμερα 24 Απριλίου αποφάσισε να ζητήσει την αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών που κάνουν χρήση των επίμαχων άρθρων του ΝΟΚ, από την αρμοδια Πολεοδομία. Για το δημοψηφισμα δεν έγινε καν νύξη.
θεωρώ πως η πρόταση του δημοψηφίσματος ήταν μια υπέρβαση που τελικά δεν έγινε για πολλούς λόγους , οι σπουδαιότεροι εκ των οποιων είναι, η παθητικότητα των δημοτών, η φημολογία ότι η κυβέρνηση θα φέρει ρύθμιση για την άμβλυνση του προβλήματος, η μη αξιολογηση του προβληματος απο τη Δημοτική Αρχή ως ιδιαιτέρως σημαντικού και η πάγια – δηλωμένη ή υφέρπουσα – απροθυμία των αιρετών να ανακατεύονται οι πολιτες στη λήψη σημαντικών αποφάσεων